ponedeljek, 29. februar 2016

Vrniti poljub roke v vsakdanjo rabo



Uvod
Prvega ne pozabiš nikoli, pravijo. Jaz ga tudi nisem. Spomnim se namreč škofovega obiska v naši ubogi župniji. V trenutku, ko sem bil na vrsti, da njegovi ekscelenci podam roko, sem se iz spoštovanja raje odločil, da se globoko priklonim in poljubim škofovski prstan. Malo smešno je izpadlo, saj je njegova ekscelenca želela roko odmakniti. Bilo je prepozno in zame bi bilo malo nerodno, da mi ni dovolil. V trenutku, ko sem začutil odmik sem škofovo roko preprosto zagrabil, obrnil in svoje dejanje izvršil do konca. Trhla prelatova rokica se res ni mogla izviti iz objema moje, dela vajene, dlani. Takrat še ničesar nisem vedel o Tradiciji, latinski maši in podobnih rečeh. Preprosto naravno se mi je zdelo, da si jaz in škof ne podajava rok kot dva dolgoletna prijatelja. Dejansko o škofu nisem gojil kakih strašno dobrih misli ali spoštovanja, to sem naredil zaradi njegove službe.

Tradicionalno okolje – svet ljubezni
Prva latinska maša katere sem se udeležil je bila ponovitev nove maše. Po maši je tako novomašnik prišel do klečalnika in verniki so en za drugim odhajali do njega in mu poljubili obe dlani. Ta obred me je takoj presunil kot poln simbolike, veličastnosti, presežnega. Obenem je bil za duhovnika pokazatelj njegovega izrednega dostojanstva in dolžnosti, ki jo ima do zaupane mu črede.

Z vstopanjem v tradicionalni svet sem počasi odkrival vse njegove lepote in skrite zaklade, ki se, kakor nagrade za prehojeno pot, razkrivajo revnemu romarju. Opazil sem, da pri tihi maši ministranta izkazujeta spoštovanje s poljubi med sveto mašo. Najprej, ko desni ministrant poljubi duhovnikovo roko, ko mu ta pri prihodu pred oltarne stopnice, poda svojo biret. Nato ministrant poljubi še biret in ga odnese k sediliji. Drugič, ministrant pred podajanjem vode in vina poljubi vrčka pri dnu pred oddajo in pri sprejemu vrčkov. Na koncu se spet ponovi še enkrat zgodba z biretom.

Pri peti ali slovesni sveti maši je poljubljana še več. To počnejo diakon, poddiakon ali ministranti, odvisno od stopnje slovesnosti. Vselej, ko se mašniku poda žličko, se poljubi najprej žličko in nato mašnikovo roko. Ko se mu poda kadilnico, se poljubi držalo kadilnice in mašnikovo roko. Pri sprejemu se pa poljubi mašnikovo roko in nato predmet, ki ga je podal nazaj.

Posebno lep je del obreda, ko diakon poklekne pred mašnika z evangeljsko knjigo preden gre pet Evangelij pri slovesni maši. Mašnik na knjigo, ki jo klečeč diakon drži navpično pred očmi, položi roko in diakon jo poljubi, ter se nato v spremstvu svečarjev, ceremoniarja in kadilničarja odpravi na levo stran pet evangelij proti liturgičnemu severu. To ponazarja oznanjevanje poganom.

Na koncu, po sveti maši, vsi v zakristiji po prikonu križu pokleknejo, prejmejo mašnikov blagoslov in mašnik do vsakega klečečega fanta ali moža pristopi in mu ponudi roko v poljub.

Hvalevredna navada je tudi ta, da se duhovniku vselej poljubi roko, ko se ga pozdravi. Pri srečanju ali odhodu.

Ta dejanja, ki tukaj na hitro našteta mogoče zvenijo suhoparno, so polna pomena in spodbujajo izgrajevanje v krepostih tako mašnika kakor vseh zbranih. Daleč od vsakršnega farizejstva ali samoljubja, daleč od malikovanja ali nezmernosti, ta dejanja kažejo navzven naše zavedanje, kaj v bistvu je sveta daritev in kaj je Kristusov duhovnik.

Lažni egalitarizem

Egalitarizem je čudna stvar. Predvsem pa je vedno nedosleden, sploh v katoliškem svetu. Najbolj banalen primer navidezne in nedosledne rušitve namišljenega klerikalizma je preprosto ta. V času, ko se je skoraj popolnoma opustilo kleriško oblačilo, znake spoštovanja in se je skušalo približati duhovništvo ljudem, se je iz osrednega mesta v cerkvi umaknilo Boga na stran in na njegovo mesto postavilo duhovnikov stol. Ponekod ne samo, da zaseda osrednje mesto, je celo višje od daritvene mize. V tradicionalnem svetu pa duhovnik in strežniki vedno sedijo na strani in ima Bog središčno mesto.

Naj zato v bogoslužju in naših odnosih spet zavlada urejenost in doslednost. Bogu gre osrednje mesto, duhovnikom pa dolžna čast in spoštovanje.

2 komentarja:

  1. Zanimivo. Očitno imamo s škofi podobne izkušnje. Poznam tudi duhovnika, ki noče, da bi ga med mašo pokadili. Sicer ne berem njegovih misli, ampak sklepam, da je to posledica nekakšnega napačnega pojmovanja ponižnosti. Navsezadnje jim je to težko zameriti. Ljudi imajo gotovo zares radi, najbrž se v spovednici ob poslušanju grehov ljudi večkrat zdrznejo tudi glede svoje grešnosti, stoječ pred Božjim oltarjem se ustrašijo svoje nevrednosti. Poleg tega pa še to popolnoma napačno razumevanje liturgije in duhovništva. Kot duhovnik si alter Christus - drugi Kristus. Sam Bog je navzoč v tebi, ko s svojimi ustnicami izrekaš tiste svete besede, ki svetu prinašajo največjo tolažbo: "To je moje telo... To je moja kri... In jaz te odvežem od tvojih grehov..." Kristus je zares navzoč v duhovniku, zato poljub ni nikoli namenjen osebi duhovnika, ampak Kristusu. Enako s kajenjem med mašo, priklanjanjem, poklekovanjem, lepimi paramenti, nošnjo duhovniške obleke... In pravilen odgovor na izkušanje svoje majhnosti je prav zakritje samega sebe: "Jaz naj se manjšam, On naj se veča." Obleči se v Kristusa, skriti se v sveti obred, ki ga prinaša Cerkev, v ponižnosti dovoliti, da zasije Kristusovo sveto obličje, Njegova ljubezen, ki jo preko duhovništva kaže svojemu ljudstvu. Manj tebe, več Njega.

    Spoštovani gospod škof! Ne poljubljam ti roke kot Antonu Stresu, Francu Rodetu ali Andreju Glavanu. Poljubljam roko Kristusa, ki je navzoč v tebi, Njemu izkazujem hvaležnost in čast. Dragi župnik Roman! Ne pokadijo te zaradi tvojega dobrega vodenja župnije in čudovitih talentov, s katerimi razveseljuješ našo skupnost... Pokadijo Kristusa. Tebe takrat ni. Posodil si mu svoje roke in noge, svoj glas. Zato stojiš napravljen v vse tiste bleščeče obleke. Naključni mimoidoči bi rekel, da si tranza ali klovn. Jaz sem tiho in se prikloni, ker vem, da predstavljaš Kristusa, sedečega v veličastvu očeta, ki po tebi prihaja v naš svet in nas posvečuje.

    Hvala duhovniki za vaše delo. Radi Vas imamo. Bodite to, kar ste: drugi Kristus!
    Molimo za naše duhovnike!

    OdgovoriIzbriši
  2. Lex credendi Lex orandi :-)

    OdgovoriIzbriši

AdDominum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...